среда, 22 марта 2023 г.

 

                  Українська мова 10 А клас на 23.03

Прикметники повні і неповні. Стягнена і нестягнена форми прикметників

 Знайти у тексті прикметники, виписати якісні, утворити від них ступені порівняння.

У кожного з нас свій вимірок, своє сприйняття, свої критерії до батьківської оселі, але воднораз це родинне вогнище має і вселюдську спільність – звідси ми вимандрували в широкий світ з засвоєними громадянськими цінностями, маминою піснею, нелукавим батьковим напуттям, дідусевими казками і бабусиними вишиванками, теплом і незрадливістю рідного слова. Ця незгасна обитель роду людського, незрадлива колиска материзни – батькова хата увібрала радощі й жалі, злагоди  й клопоти, у ній пахло сушеними грибами та рутою-м’ятою, духмянілися свіжі паляниці, досвітковим  сонцем сходили напередодні свят розкішні паски, не оминалися, звісна річ, і нестатки, але дзвеніла людським стоголоссям народна прекрасна пісня (В.Скуратівський).

Знайти у тексті прикметники, виписати відносні і присвійні, згрупувавши їх.

У кожного з нас свій вимірок, своє сприйняття, свої критерії до батьківської оселі, але воднораз це родинне вогнище має і вселюдську спільність – звідси ми вимандрували в широкий світ з засвоєними громадянськими цінностями, маминою піснею , нелукавим батьковим напуттям, дідусевими казками і бабусиними вишиванками, теплом і незрадливістю рідного слова. Ця незгасна обитель роду людського , незрадлива колиска материзни – батькова хата увібрала радощі й жалі, злагоди  й клопоти, у ній пахло сушеними грибами та рутою-м’ятою, духмянілися свіжі паляниці, досвітковим  сонцем сходили напередодні свят розкішні паски, не оминалися, звісна річ, і нестатки, але дзвеніла людським стоголоссям народна прекрасна пісня (В.Скуратівський).

 

Створити образ рідної домівки, дібравши прикметники різних розрядів для опису.  Від якісних утворити ступені порівняння. Яке значення мають прикметники?

 

1.     Проблемне дослідження.

Гостювала в нас хмаринка цілую днину, білі роси вішала на калину, а як встигла з вечором загорітися – дрібен дощик сіяла на  ворітця.

-       Випишіть із речення прикметники. Зробіть їх морфологічний розбір. Користуючись схемою, доповніть характеристику прикметників.

 

Схема-опора

Прикметники

 

Повні

 

Неповні (короткі)

 

Зелений

Зелен

(лише в називному відмінку)

 

Нестягнені

Стягнені

Зеленая

зелений

Зеленеє

зелена

Зеленії

зелене

(лише в Н.в. ж.і с.р. одн.і мн.)

зелені

1. Коментоване письмо.

Оживуть степи, озера, і не верстовії, а вольнії, широкії скрізь шляхи святії простеляться .

Посіємо хліб у ріллю віковую, запалимо серце працею.

Ой зійди, зійди, ясен місяць, над землею.

Синій простір на обрії повен голосами пташиних сердець.

2. Вживання коротких прикметників у сучасній мові.

 

Завдання 1.  Утворіть короткі форми від поданих прикметників. Якими смисловими, емоційними, експресивними чи функціонально-стилістичними відтінками відрізняються подані слова?

Красивий день, срібний дзвін, дрібний дощ, повний голосами, вечірня зоря, синє небо.

Завдання 2.  Від повних форм прикметників, де це можливо, утворіть короткі.

Край наш славний і прекрасний, любимо його безмежно. Вільний степ передо мною, повний чистої краси. Вечір надходить прекрасний після пекучого дня.

-    Доповніть вправу 2-3 реченнями з художніх творів або придумайте самі.

Домашнє завдання.

Впр.447 параграф 62

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...