воскресенье, 19 марта 2023 г.

 

             Українська мова на 20.03  10 – А клас

Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Лексико-граматичні розряди прикметників (якісні, відносні, присвійні), їх особливості й функціонування в мовленні.

1.  Перевірка домашнього завдання

2.  Гра «Упіймай прикметник»

Учитель називає слова. Учні реагують тільки на прикметники (наприклад, плескають у долоні

Широкий, моя, змучений,   далека, другий,  дорогі,  дерев'яне,  легкий, наші, якийсь, тепленького, риб’ячий, велика,  столярна,  незламний, пожовклий, грецький, учорашній, ясного, гар­но, п’ятимільйонний, зобов’язана, вишневий, переповнений,  затемнений, щоденник, посивілий, майстерний, чиїмись, весело, білила, співуча, найкраща, столітній, хоробро, невсипуща, двох’ярусний,  сливовий, котрого,  похилене, дружний, навантажена, обіцяно,  чотирнадцятий, радісно, морський, світили, майстерня, родючий, сумлінно,  триденний.

·     За якими ознаками ви впізнавали прикметники? Як відрізняли від займенників, дієприкметників, числівників, прислівників, іменників, дієслів?

·     На які питання відповідає ця частина мови?

·     Які морфологічні ознаки прикметників вам відомі?

·     Яку синтаксичну роль виконують прикметники?

1.     Робота з текстом

Прочитайте вірш. Визначте тему, головну думку. Випишіть прикметники.

Зустріч із другом

І знов до тебе стежечка веде,

Зелений ліс, мій друже незрадливий,

Іду почути шелест твій пестливий,

Зітхання радісно-весняно-молоде.

Ти вічно юний і незмінно мудрий.

Роки минають,  а ти все квітуєш,

Тепло і втіху віддано даруєш

Птахам, звіряткам і, звичайно ж, людям.

Чаруєш ніжним співом солов’їним,

Зозулиним «ку-ку» віщуєш довгий вік,

Легеньким трепетом сполоханих осик

Оповідаєш всі нерадісні новини.

«Прийшов один,  найкращий дуб спиляв,

Що схованкою років сто служив для звірів,

Де в білочки була м’яка квартира,

Куди подітися тепер, якби їй хто сказав».

 «Сестрички-сосни сльози ллють смолисті:

І кожна думає про ту жахливу мить,

Як страшно, металево задзижчить

Пила і вріжеться у тіло  її чисте.

Страшна та смерть безжалісна, болюча:

Росли, цвіли, щасливо зеленіли,

Ясному сонечку і вітерцю раділи…

Та як забути, що життя скороминуче?»

О, люди! Вам чого не вистачає?

Повітря запашне, барвисті квіточки,

 М’яка травиця, голосні пташки…

Все вам до ніг! А ви… й краплинки вдячності немає.

·     Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.

·     Спробуйте прочитати вірш, пропускаючи прикметники. Як зміниться зміст? Зробіть висновок про значення прикметників у мовленні.

«Добери прикметник»

Доберіть до поданих іменників прикметники, що називали б ознаку кольору, розміру, віку (часу), смаку, запаху, матеріалу, зовнішності та внутрішнього світу.

Молоко, ранок, дорога,  сонце, поле, вода, сніг, береза, хліб, вода.

·     Чи до кожного іменника можна дібрати прикметники, які б називали всі ознаки? Чому?

2.    Конструювання-відновлення

Запишіть прислів’я, вставляючи замість крапок прикметники.

Ситий … не товариш.

Повна бочка гучить, а …мовчить.

Рання пташка росу п’є, а … -  слізки ллє.

Добрі діти послухають доброго слова, а … не злякаються і дрючка.

Від малих дітей голова болить, а від … -  серце.

3.     «Добери антонім»

Доберіть антоніми до різних значень слів.

Свіжий хліб, свіже молоко, свіжа солома, свіжа сорочка, свіже повітря, свіжий вітерець, свіжа газета, свіже обличчя, свіжий хліб, свіжі сліди, свіжий огірок.

Солодка груша, солодке яблуко, солодкий запах, солодкий сон,  солодкий голос, солодкі мрії, солодкі сльози.

4.Конструювання-дослідження

Від поданих пар слів утворіть словосполучення з присвійними прикметниками. Прокоментуйте механізм творення прикметників цього розряду.

Зразок:

Давид. погляд — Давидів погляд, вовк, лігво – вовче лігво

Дядько, корова;  дятел, око; Настя, сукня; Софія, книга; мати, спідниця.

Теля, шкіра; качка, жир; соловей, спів; лисиця, нора; заєць, хвіст.

5.Робота з підручником (матеріал про перехід прикметників з одного розряду в інший).

6.       Розподільна робота

Розподіліть подані словосполучення за розрядами прикметників

Сердечні стосунки, серцева недостатність, шкіряна сумка, соснова шишка, відважний вчинок, квадратний корінь, магнітний виріб, романтична зустріч, фальшивий документ, суфіксальний спосіб, грішна душа, франківські читання, життєва правда, українська мова, Чорне море, білий танець, токсична речовина, Андріївська церква, телячий паштет, дніпрові води, волошкові очі, доброзичлива усмішка, крокодилячі сльози,  пташине молоко.

7.  Вікторина

1)  Чи можуть прикметники «сталий», «світлий», вартий» стати іменниками? (сталь, світло, варта).

2)  Якою стане біла хустка, якщо її намочити в Чорному морі? (мокрою).

3)  Під яким кущем заєць ховається від дощу? (під мокрим).

4)  Яка людина ніколи не дивиться у дзеркало? (сліпа).

5)  Якої хвороби немає на землі? (морської).

6)  Яка на смак доля? (гірка)

7)  Якого каміння немає в річці? (сухого)

8) Який голос буває у дорогої матерії? (оксамитовий)

9) З якого посуду не їдять? (з порожнього)

10)  У які ворота не заб’єш гола? (у  Карські Ворота (протока)

11) Яких дерев у лісі найбільше? (кривих)

 

Домашнє завдання

§60, вправа 432.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...