понедельник, 6 марта 2023 г.

 

                   Українська мова 10 – А клас на 07.03

Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника

Спостереження над мовою з елементами творчості

І сонце, й сніг, і ожеледь, все разом.

І я не знаю, це весна чи ні?

Сваровськи би позаздрив дивним стразам,

Що мерехтять у мене на вікні.

Не встигне поле зазимків злякатись,

Не встигне вийти річка з берегів, —

Весна пливе під парусом акацій,

Зима пливе під парусом снігів.

Ліна Костенко

·        Запишіть перші 4 рядки. Над кожним словом напишіть, до якої частини мови воно належить.

·        Визначте, яких частин мови в цих рядках найбільше. А в усьому вірші?

·        А яких частин мови, на вашу думку, найбільше в українській мові?

Виконання практичних завдань

1.  Розподільна робота

Запишіть іменники у 2 колонки: у І – назви істот, у ІІ – назви неістот

Рідня, небіжчик, студент, валет, здоров’я, табун, гладіатор, мавка, верба, правда, Земля, орел, русалка, кентавр, учительство, графиня, селянство, Зевс, мрець, біс (чорт), олень, отара, лялька, блазень.

Ключ: підкресливши третю від початку літеру в кожному слові, прочитайте перший рядок поезії Лесі Українки.

Прокоментуйте, чи завжди граматичне поняття істоти/неістоти збігається
з поняттям живого/неживого в природі.

·                   Чи може одне й те ж саме слово називати істоту та неістоту? Наведіть приклади. (Язик (орган), язик (полонений), детектив (агент), детектив (твір),  авторитет (абстр. поняття), авторитет (людина), буркун (людина), буркун (трава),   бовдур (димар), бовдур (людина). Як називають такі слова? (Омоніми).

·                   Чому слово «Зевс» написано з великої літери? А слово «Земля»? у яких випадках його слід писати з малої букви?

2.     Творче конструювання

Складіть і запишіть речення з поданими словами, де в першому випадку це слово виступатиме загальною назвою, в другому — власною.


Орел

Куліш

Захід

Голова

Кобзар

Чайка

Правда

Надія


3.  Гра «Ланцюжок»

Учні називають слова «ланцюжком», кожне на       ступне починається на літеру, на яку закінчується попереднє. При цьому назви істот та назви неістот (або власних і загальних назв) мають чергуватися.

Зразок: лев – вата – архітектор – рай – Йосип – пісок – кіт …

Київ – весна – Андрій – йод – Дніпро – орел…

4.  Творче конструювання

Утворіть від одиничних іменників форму множини та збірні іменники. 

Зразок: дитина – діти – дітвора.

Листок, жінка, студент, селянин, бадилина, козак.

 

5.  Конструювання-відновлення

Відновіть вірш, поставивши іменники у правильній формі. У дужках укажіть  їх рід, число, відмінок, відміну

Я виросла у Київській (Венеція).

Цвіли у нас під (вікна) акації.

А повінь прибувала по (інерція)

І заливала всі (комунікація).

Гойдалися причали і привози.

Світилися кіоски, мов кіотики.

А повінь заливала верболози

По саме небо і по самі котики.

О, як було нам весело, як весело!

Жили ми на (горища) і (тераси).

Усе махало (крила) і (весла),

І кози скубли сіно на (баркаси).

І на (човни), залитими (квартали),

Коли ми поверталися зі (школа),

Дзвеніли (сміх), (сонце) і (гітари)

Балкончиків причалені гондоли.

І слухав місяць золотистим (вухо)

Страшні легенди про князів і ханів.

І пропливав старий рибалка Трухан.

Труханів острів… острів Тугорханів…

А потім бомби влучили у спокій.

Чорніли крокв обвуглені трапеції.

А потім повінь позмивала попіл

Моєї дерев’яної (Венеція).

 

Баркасами називають невеликі вантажні і пасажирські судна, а також великі шлюпки.

Гондо́ла (Венеціанська гондола) — традиційний венеціанський гребний човен. Є одним з символів Венеції. Історично була головним засобом пересування по каналах міста, в наш час гондоли служать для розваги численних туристів.

Кро́ква (від прасл. *kroky, род. відм. *krokъve — «розсоха») — елемент тримальної системи схилового даху. (з Вікіпедії)

Домашнє завдання

«Четверте зайве»

З кожного рядка випишіть четверте зайве.

 

1.     Трійка, троє, трояк, трійня

2.      Кіт, стіл, записник, палац.

3.      Люстра, телефон, квітка, сосна.

4.      Гілля, коріння, дитинство, учнівство .

5.     Радість, любов, честь, молодь.

6.     Яблука, сади, дерева, сани.

7.     Цукор, мороз, сіль, сало.

8.      Коні, дні, вогні, поні.

9.      Кенгуру, рагу, шасі, таксі.

10.                       Базіка, людина, нероба, каліка.

11.                       Хвалько, хлоп’ятко, малятко, слоненятко.

 Петро, Дмитро, Данило, Дніпро

 

 Опрацювати конспект уроку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...