Українська мова 10 – Б клас
на 20.12.2023
«Повторення
поняття про текст. Структура тексту»
1. Бліцопитування «Кращий знавець мови»
- Мовлення буває…..(Усним і писемним)
- З чого
складається речення? (Зі слів)
- Зв’язані за змістом слова…..(Речення)
- Речення виражає…(Закінчену думку)
- Як відокремлюються речення в усному
мовленні? ( Паузою)
- А в писемному? (Розділовими знаками)
- Що ставимо в кінці речення? (Крапку, знак оклику, знак питання)
- Перше
слово в реченні пишемо з ….(Великої букви)
- Які бувають речення за метою
висловлювання? (Розповідні , питальні,
окличні, спонукальні)
- Із зв’язаних між собою речень
складається…..( Текст)
- Сьогодні ми
продовжимо вивчати тему «Текст». Пригадаємо з яких основних частин він може
складатися. Це важливо знати і використовувати у своєму усному і писемному
мовленні, щоб тексти були послідовні і логічні.
- Текст
– це зв’язні за змістом речення. У тексті речення розміщенні у певній
послідовності. Зв’язну
розповідь називають текстом. У тексті завжди про щось повідомляється,
розповідається. Це його тема. Кожна розповідь ведеться з певною метою Це його
мета. До тексту можна дібрати заголовок.
Пам’ятка «Умови написання тексту»
- Кожну частину
тексту писати з абзацу.
- Речення
будувати невеликі.
- Послідовно викладати свої думки.
- Стежити за мовленням.
- Уникати повторів слів.
- Під час написання складних слів
користуватися орфографічним словником.
3. Запам’ятайте!
Пояснення вчителя
Кожний текст складається на певну тему.
Тема – це те про
що (або про кого) розповідається в тексті. Часто тема тексту може бути виражена
в його заголовку.
Прочитайте
текст та визначте його тему
Образ матері
Із прадавніх часів зверталося людство з піснями і молитвами до своєї
берегині – до матері. Від Шевченка
українська поезія протягом віків співала і співає величальну пісню матері. Бо ж
у матері втілюється вся краса світу, його сонячність, безмежність.
Мама… Хіба у світі щось прекрасніше, чистіше, світліше? Це найдорожча
людина для кожного з нас. Мати вчила і вчить нас. У кожної людини стоїть вона
початком життєвого шляху, початком доброти і совісті. Перше слово людської
честі – мати. Вона подарувала нам життя, навчила говорити і запалила у серці
вічне світло пісні. Її мудре слово супроводжує нас усе життя, допомагає долати
труднощі. Тому з образом матері
пов’язано все найдорожче у нашій душі. Це рідний дім, яблуні і вишні у цвіту,
журлива річка, запашний луг – усе те, що зветься Батьківщиною.
Кожен з нас повинен любити і шанувати матінку рідну, бо саме з любові до
матері починається все краще, що є в людині.
Запам’ятайте!
У тексті речення зв’язані не лише темою, а
й основною думкою.
Основна думка
тексту – це розкриття теми, те головне, що ми стверджуємо, доводимо.
Прочитайте текст та визначте його основну
думку.
Богдан Хмельницький
Богдан Хмельницький – видатний державний діяч, полководець, гетьман
України. Він уписав славну сторінку в
історію рідного народу, очолюючого його боротьбу проти національного та
соціального гноблення.
Ім’я Хмельницького оспіване у народних думах та історичних піснях, його
життя і діяльність, описані у романах, повістях, драмах, хвилюють сучасників.
На його честь споруджені пам’ятники у багатьох містах і селах України.
Зачин – це одне або
кілька речень, в яких розповідається про час або місце дії, дійових осіб, про яких іде мова в
тексті.
Основна частина – кілька речень,
логічно пов’язаних між собою, в яких розкривається тема тексту.
Кінцівка
– одне-два речення, які завершують текст.
-
З яких частин складається текст?
-
Як ви вважаєте, яке завдання виконує зачин,
основна частина, кінцівка?
Прочитайте текст
та визначте в ньому зачин, основну частину, кінцівку .
Український рушник
Його можна порівняти із піснею, бо без
рушника, як і без пісні, не обходиться народження і одруження людини, ювілеї і
урочистості. По всій Україні поширені такі звичаї: накривати рушником хліб на
столі, давати рушник у далеку дорогу, щоб беріг від лиха.
Вишивати рушники, сорочки матері навчали
дочок з малку, виховували любов до краси, до праці.
Рушник у нашому побуті живе і сьогодні. Його
використовують на весіллі, під час проводів до армії.
З
хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей.
Готуючись писати чи говорити на якусь
тему, продумайте і складіть план. План допомагає висловлювати думки послідовно,
не пропустити чогось важливого.
Щоб скласти план потрібно:
1.
Прочитати текст, з’ясувати значення
незрозумілих слів.
2.
Визначити тему й основну думку тексту.
3.
Поділити текст на частини.
4.
Дати їм назву.
5.
Записати план.
Прочитайте текст.
- Поділіть текст на логічно завершені
частини.
- Складіть і запишіть план тексту
Запашний
хліб
У
магазині щедро пахне хлібом. Найтонші, медвяні пахощі огортають тебе,
наповнюють теплом.
Цей
ні з чим незрівняний запах хліба! Тепло стає від самого вигляду його –
кругленького, рум’яного, а коричнюватого з коринкою. Так і хочеться відламати духмяний
окраєць прямо тут у магазині.
Неможливо звикнути до цього дива дивного,
створеного руками людей. Хлібороби – трударі від засіву до жнив турбувались про
вражай. І ось він, хліб, зігрітий сонячним теплом, красується на столі.
Цілющий запашний хліб – найдорожчий скарб для людини.
Берегти його – обов’язок кожного.
План
1.
Запах
хліба.
2.
Диво,
створене руками хліборобів.
3.
Берегти
хліб – обов’язок кожного.
Висновок: План допомагає висловлювати
думку послідовно, не пропустити чогось важливого.
Домашнє завдання . Повторити вивчений
матеріал
Комментариев нет:
Отправить комментарий