вторник, 19 декабря 2023 г.

 

        Українська мова 10 – Б клас на 20.12.2023

 «Повторення поняття про текст. Структура тексту»

     1. Бліцопитування «Кращий знавець мови»

        - Мовлення буває…..(Усним і писемним)

         - З чого складається речення? (Зі слів)

         - Зв’язані за змістом слова…..(Речення)

         - Речення виражає…(Закінчену думку)

         - Як відокремлюються речення в усному мовленні? ( Паузою)

         - А в писемному? (Розділовими знаками)

         - Що ставимо в кінці речення? (Крапку, знак оклику, знак питання)

        - Перше слово в реченні пишемо з ….(Великої букви)

        - Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні , питальні, окличні, спонукальні)    

       - Із зв’язаних між собою речень складається…..( Текст)

- Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Текст». Пригадаємо з яких основних частин він може складатися. Це важливо знати і використовувати у своєму усному і писемному мовленні, щоб тексти були послідовні і логічні.

             - Текст – це зв’язні за змістом речення. У тексті речення розміщенні у певній послідовності. Звязну розповідь називають текстом. У тексті завжди про щось повідомляється, розповідається. Це його тема. Кожна розповідь ведеться з певною метою Це його мета. До тексту можна дібрати заголовок.

       Памятка «Умови написання тексту»

- Кожну частину тексту писати з абзацу.

- Речення будувати невеликі.

 - Послідовно викладати свої думки.

 - Стежити за мовленням.

 - Уникати повторів слів.

 - Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.

3. Запамятайте! Пояснення вчителя

    Кожний текст складається на певну тему.

Тема – це те про що (або про кого) розповідається в тексті. Часто тема тексту може бути виражена в його заголовку.

Прочитайте текст та визначте його тему

                                        Образ матері

        Із прадавніх часів зверталося людство з піснями і молитвами до своєї берегині – до матері.  Від Шевченка українська поезія протягом віків співала і співає величальну пісню матері. Бо ж у матері втілюється вся краса світу, його сонячність, безмежність.

        Мама… Хіба у світі щось прекрасніше, чистіше, світліше? Це найдорожча людина для кожного з нас. Мати вчила і вчить нас. У кожної людини стоїть вона початком життєвого шляху, початком доброти і совісті. Перше слово людської честі – мати. Вона подарувала нам життя, навчила говорити і запалила у серці вічне світло пісні. Її мудре слово супроводжує нас усе життя, допомагає долати труднощі.  Тому з образом матері пов’язано все найдорожче у нашій душі. Це рідний дім, яблуні і вишні у цвіту, журлива річка, запашний луг – усе те, що зветься Батьківщиною.

        Кожен з нас повинен любити і шанувати матінку рідну, бо саме з любові до матері починається все краще, що є в людині.

Запамятайте!

     У тексті речення зв’язані не лише темою, а й основною думкою.

Основна думка тексту – це розкриття теми, те головне, що ми стверджуємо, доводимо.

     Прочитайте текст та визначте його основну думку.

                          Богдан Хмельницький

         Богдан Хмельницький – видатний державний діяч, полководець, гетьман України. Він уписав славну сторінку  в історію рідного народу, очолюючого його боротьбу проти національного та соціального гноблення.  

       Ім’я Хмельницького оспіване у народних думах та історичних піснях, його життя і діяльність, описані у романах, повістях, драмах, хвилюють сучасників. На його честь споруджені пам’ятники у багатьох містах і селах України.

            Зачин – це одне або кілька речень, в яких розповідається про час або   місце дії, дійових осіб, про яких іде мова в тексті.

            Основна частина – кілька речень, логічно пов’язаних між собою, в яких розкривається тема тексту.

            Кінцівка – одне-два речення, які завершують текст.

-         З яких частин складається текст?

-         Як ви вважаєте, яке завдання виконує зачин, основна частина, кінцівка?

Прочитайте текст та визначте в ньому зачин, основну частину, кінцівку .

                       Український рушник

        Його можна порівняти із піснею, бо без рушника, як і без пісні, не обходиться народження і одруження людини, ювілеї і урочистості. По всій Україні поширені такі звичаї: накривати рушником хліб на столі, давати рушник у далеку дорогу, щоб беріг від лиха.

      Вишивати рушники, сорочки матері навчали дочок з малку, виховували любов до краси, до праці.

     Рушник у нашому побуті живе і сьогодні. Його використовують на весіллі, під час проводів до армії.

    З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей.

         Готуючись писати чи говорити на якусь тему, продумайте і складіть план. План допомагає висловлювати думки послідовно, не пропустити чогось важливого.

Щоб скласти план потрібно:

1.     Прочитати текст, зясувати значення незрозумілих слів.

2.     Визначити тему й основну думку тексту.

3.     Поділити текст на частини.

4.     Дати їм назву.

5.     Записати план.

   Прочитайте текст.

     - Поділіть текст на логічно завершені частини. 

     - Складіть і запишіть план тексту

                                    Запашний хліб

         У магазині щедро пахне хлібом. Найтонші, медвяні пахощі огортають тебе, наповнюють теплом.

        Цей ні з чим незрівняний запах хліба! Тепло стає від самого вигляду його – кругленького, румяного, а коричнюватого з коринкою. Так і хочеться відламати духмяний окраєць прямо тут у магазині.

      Неможливо звикнути до цього дива дивного, створеного руками людей. Хлібороби – трударі від засіву до жнив турбувались про вражай. І ось він, хліб, зігрітий сонячним теплом, красується на столі.

      Цілющий  запашний хліб – найдорожчий скарб для людини. Берегти його – обов’язок кожного.

   План

1.     Запах хліба.

2.     Диво, створене руками хліборобів.

3.     Берегти хліб – обов’язок кожного.

      Висновок: План допомагає висловлювати думку послідовно, не пропустити чогось важливого.

Домашнє завдання . Повторити вивчений матеріал

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...