вторник, 19 декабря 2023 г.

 

                       Українська література 11 – а клас на 20.12.2023

                              Два ліричні герої у творі

Якщо вибирати між красою і правдою, я вибираю красу, у ній більш глибокої істини, ніж у одній голій правді...

Коли ми не постигнемо краси, ми ніколи не зрозуміємо правди, ні в минулому, ні в сучаснім, ні в майбутньому.

О.        Довженко

1.   Літературний диктант

1.   Яких святих шанували на селі? (Микола-угодник, Петро, Ілля, Пантелеймон)

2.   Як звали собаку Сашка? (Пірат)

3.   Яка картина висіла в хаті на стіні? («Страшного суду»)

4.   Як звали матір Сашка? (Одарка)

5.   Про кого слова: «Він був високий і худий, і чоло в нього високе, хвилясте довге волосся сиве, а борода біла. І була в нього велика грижа ще з молодих чумацьких літ»? (Про діда Семена)

6.   Яку книгу діда мати Сашка ненавиділа і боялася? (Псалтир)

7.   Де любив лежати дід Семен? (На погребні)

8.   Чий це опис: «Голова в нього була темноволоса, велика, і великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності і несвободи. Весь у полоні в сумного і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів». (Батька)

9.   Коли трапився розлив Десни? Уточніть, що це за особливий день? (На Великдень)

10. Хто завідував погодою на сінокосі років з півтораста? (Ворона)

11. Чому Сашка вчитель не взяв до школи? (Бо хлопчик боявся на-звати ім’я батька, а вчитель назвав його нерозвиненим)

12. На яку річку щороку сім’я їздила на сінокіс? (На Десну)

2.   «Ярмарок думок»

1.   Які спогади з вашого дитинства збудила «Зачарована Десна»?

2.   Які риси характеру, звички, погляди ви успадкували від батька-матері, а які виробили самі?

3.   Які людські вади вам більш за все ненависні?

Скласти план характеристики Сашка.

1.   Оповідач у «Зачарованій Десні» — сам письменник, який виступає і як автор, і як герой твору — маленький Сашко.

2.   Пізнання світу Сашком:       ,

1)  любов до тварин, природи, музики, співів. {«Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси... Високий, чистий дзвін коси передвіщав мені радість і втіху...»; «Любив пташиний щебет у саду і в полі. Ластівок любив у клуні, деркачів — у лузі. Любив плескіт води весняної»; «...Любив співи дівочі, колядки, щедрівки, веснянки, обжинки...»);

2)  приємне і неприємне в розумінні хлопця;

3)  повага до батьків, людей похилого віку;

4)  ставлення до народних свят, прикмет, обрядів, вірувань.

3.   Риси характеру хлопця:

а)   допитливий;

б)  добрий;

в)   чесний;

г)   уважний;

д)  чуйний

е)   спостережливий;

є) здатний до фантазування;

ж)  щирий.

4.   Майстерність Довженка — письменника.

Завдання для другої групи: заповнити порівняльну таблицю. Орієнтовне виконання:

Сашко-оповідач

Автор-оповідач

Спостережливий, наділений почуттям прекрасного; має добру пам’ять, чутливе серце; любить природу; цінує батька за працьо­витість; ніжний, людяний, до­брий; використовує в мові влучне, гостре слово; розуміє такт

Шанує волелюбні риси своїх бать­ків; розуміє такт і шанобливість; схиляє голову перед працьовити­ми батьками і односельцями, для яких праця не тільки обов’язок, а й духовна потреба; людяний, добрий, не втратив «щастя бачити ... зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах»

Завдання для третьої групи: скласти два сенкани: перший — О. Довженко, другий — малий Сашко.

Сенкан — це вірш із п’яти рядків.

1.   Іменник.

2.   Два прикметники.

3.   Три дієслова.

4.   Фраза, прислів’я із чотирьох слів.

5.   Синонім до першого.

Олександр Довженко

Письменник

Український, неповторний.

Писав, знімав, режисерував.

Один з основоположників національного кінематографа.

Талант.

         Метод «Коло ідей»

Окремі фрази з кіноповісті Довженка стали афоризмами. Прочитайте їх і прокоментуйте.

«Наш народ нагадує мені тютюн. Його весь час пасинкують. У нього велике, дебеле листя, а цвіту де-не-де».

«Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє».

«Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм».

«Не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шлях».

Ще раз перегляньте наш епіграф. А як ви поясните його?

Зачаровує читачів і сьогодні Довженкова думка про те, що велике щастя — бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах. Вона споріднена з думкою німецького філософа Іммануїла Канта про найвищі постулати людини — моральний закон у собі й зоряне небо над головою.

За словами критика Л. Новиченка, «Зачарована Десна» — «-най- видатніша в сучасній літературі розповідь про те, від яких духовно- поетичних берегів відчалюють народи і разом із ними їхні художники на переломі нової епохи, що, вони беруть від свого історичного дитинства у майбутнє і що залишають у минулому».

«Світ дитячої чистоти і святості, що з такою силою вибухнув у «Зачарованій Десні», він носив його, виявляється, у собі ціле життя. Від батьківської Сосниці починалась його дорога до планети, до людства, про яке він так напружено думав, для якого так самовіддано й натхненно творив»,— так з теплотою відгукувався Олесь Гончар.

            ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати повідомлення про участь Олеся Гончара у Великій Вітчизняній війні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  УКРАЇНСЬКА МОВА 11-а клас на 17.05.2024 ПЕРЕКЛАДИ ЄВАНГЕЛІЯ. ПСАЛМИ Т. ШЕВЧЕНКА. ОСНОВНІ МОВНІ СТИЛЬОВІ ЗАСОБИ КОНФЕСІЙНОГО СТИЛЮ. МАРКО...