Українська
мова 11 – А клас на 04.12.2023
ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ
Складання діалогів
відповідно до запропонованої ситуації
Усне мовлення (говоріння) — ситуативно вмотивований і ситуативно зумовлений процес. Ситуація спричиняє мотив (мету) спілкування: у мовця виникає потреба щось з’ясувати, необхідність щось повідомити, до чогось спонукати. Мотив спричиняє найрізноманітніші вияви спілкування: запитання — відповідь; прохання — згода (відмова), пропозиція і згода (незгода), нерозуміння і пояснення тощо.
Таким чином, діалогічне усне мовлення
передбачає розуміння співрозмовниками реальної ситуації спілкування, зорове
сприйняття співрозмовниками одне одного (міміки, жестів), сприйняття
інтонаційного оформлення мовлення.
Найчастіше діалог будується так: запитання
— відповідь. Питальне слово репліки-стимулу (запитання) зумовлює зміст репліки-
реакції (відповіді). Мета такого діалогу — з’ясувати ситуацію та уточнити її.
Такий діалог називається діалогом-обміном повідомленнями.
У репліках такого діалогу використовуються
слова: як, що, хто, чому, навіщо, куди? Часто вживаються слова адже так;
виходить, що; чи не так; правда. Такі слова орієнтують співрозмовника на
підтвердження або спростування висловленого.
Діалог, в якому висловлюється схвалення,
захоплення, співчуття, сумнів, несприйняття або засудження когось або чогось,
називається емоційно-оцінним діалогом.
У репліках такого діалогу використовується
емоційно забарвлена лексика із значенням оцінки (чепуруха, нечупара, краля,
страшко, герой, пустобрех, перекинчик, нерозлийвода, здіймиголова), емоційно
наснажена фразеологія (золоті руки, камінне серце, пластилінова вдача, як свиня
в апельсинах, кочергою носа не дістанеш), а також слова, утворені за допомогою
суфіксів, що передають оцінку предмета або явища (хлопчичок, манюпусінький,
дівчаточко, молодичка, гарнюля, бабище, паруб’яга, хамидло, збіговисько).
Емоційність діалогу може підсилюватися вживанням вигуків (гей, ой-ой-ой, гайда,
пумо тощо).
Якщо метою спілкування є спонукання
співрозмовника до дії, створюється діалог-волевиявлення. У репліках
такого діалогу вживаються дієслова у формі наказового способу, що означають
пораду, побажання, пропозицію, наказ (замовкни, принеси, поділись, начувайся,
схаменись). Для висловлення чемного наказу або пропозиції можуть вживатися
дієслова у формі умовного способу (пропустив би, пішов би, допомогла б),
категоричність наказу увиразнюється вживанням дієслів у неозначеній формі
(встати, відповідати, мовчати). У репліці-відповіді зазвичай висловлюється
згода чи незгода виконати прохання або наказ.
---Скласти й розіграти
діалог-обмін повідомленнями, що міг би відбутися між двома однокласницями
(телефонна розмова), одна з яких через хворобу пропустила заняття в школі.
---Скласти й розіграти
діалог-волевиявлення, що міг би відбутися між батьком одинадцятикласника та
його вчителькою про необхідність ретельної індивідуальної підготовки учня до
випускного письмового іспиту з мови.
---Скласти й розіграти
емоційно-оцінний діалог, що міг би відбутися між батьком і матір’ю
одинадцятикласника та п’ятикласниці після відвідання батьком — батьківських
зборів у класі дочки, а матір’ю — батьківських зборів 11 класу.
Якнайсильніше враження справляє
початок розмови. Щоб справити на співрозмовника гарне враження, психологи
радять дотримувати так званого «правила 12»: перші 12 кроків назустріч
співрозмовникові повинні бути впевнені й рішучі, а перші 12 слів — приємні.
У процесі обговорення складених і
розіграних діалогів варто використовувати різні види запитань, їх комбінацію.
Завдяки цьому можна перехопити й утримати ініціативу або ж, «розговоривши»
партнера, одержати від нього якнайбільше потрібної інформації.
Існує кілька способів ставити запитання.
Закриті запитання — ті, на які можна відповісти лише «так» і «ні». Слід
намагатися ставити запитання, на які співрозмовник зможе відповісти ствердно.
Негативні відповіді сприяють напруженості розмови. Подвійні закриті запитання
звучать так: «Концерт відбудеться в суботу чи в неділю?» і дають можливість
співрозмовникові зробити уточнення. Відкриті запитання вимагають пояснень,
часом аргументації, тому відповіді на них здебільшого мають форму монологу.
Вони загрожують втратою ініціативи в розмові. Переломні запитання порушують
нові проблеми, допомагають визначити слабкі місця у позиції співрозмовника.
Краще формулювати їх за допомогою дієслів минулого часу («У чому полягали твої
помилки в контрольній?») — тоді співрозмовник відповідатиме більш охоче.
Риторичні запитання мають на меті забезпечити підтримку («Хіба я не правий? Хто
зможе заперечити?») Запитання для обмірковування спонукають до роздумів і
коментарів. Мета — забезпечити взаємодовіру («Ти вважаєш цей вчинок
недоречним?»).
І, звичайно, необхідною умовою досягнення
мети у спілкуванні є підкреслена чемність, тактовність, бажання зрозуміти і
підтримати співрозмовника.
---Скласти і розіграти
діалог, що міг би відбутися між двома колишніми однокласницями, які зустрілися
після довгої розлуки. Одна з них, тяжко перехворівши, постійно нагадує про свою
недугу, прагне з’ясувати, як відбилася хвороба на її зовнішньому вигляді. Інша
намагається підтримати співрозмовницю, не вдаючись, однак, до явних лестощів.
---Скласти й розіграти
діалог, що міг би відбутися між двома випускниками школи: один із них, маючи
посередні знання, вступив до престижного вузу, другий, золотий медаліст,
провалився на вступних іспитах. Перший намагається підтримати товариша, другий
— приховати образу.
Домашнє завдання.
«Перевтілившись» у журналіста, підготувати
питання для інтерв’ю з однокласником, який «перевтілився» у вашого улюбленого
письменника (співака, актора, спортсмена). У процесі підготовки спиратися на
зібрану про співрозмовника інформацію.
Комментариев нет:
Отправить комментарий