Українська мова 10 –Б клас на 02.10.2023
Класифікація голосних звуків. Звук мовлення
і фонема
З чого складаються слова? Яке значення звуків в нашому мовленні?
·
Прокоментуйте слова мовознавця А. Матвієнка:
«Звуки – це щось надзвичайно своєрідне в мові, її жива плоть і кров».
1. Робота з текстом «Поезія звуків».
Прочитайте
текст, визначте його тему та головну думку, стиль і тип мовлення. Прокоментуйте
назву. Складіть і запишіть план тексту
Азбука наша
починається з А.А — найясніший, найголосніший звук, що без усякої перешкоди
виходить з рота... А —перший основний звук розкритого людського рота, як М —
закритого. М — болісний звук глухонімого, стогін затриманої, здавленої муки. А
— голосіння надмірного страждання. Два первені в однім слові, що повторюється
трохи не в усіх народів — Мама. Два первені в латинському амо — люблю.
Захоплене дитяче гукаюче а, і в глибині мовчання прямуюче німіюче м. М'яке м,
воложне а, ясне а, сумне м. Медове м і а —як бджола. В м — мертвий шум зими, в
а — чарівна весна... Слава повноголосному А, це наша слов'янська буква!
О — це горло. О — це
рот. О — звук захоплення. Урочистий розлог, просторінь єсть о: поле, море,
обшир. Чому ми кажемо Оргія? Тому, що в Оргії — стогін захоплення. Все величне,
хоч і темне, визначається через о: стогін, горе, сон, море... Гострозоре око
ворога вовка, і око сліпе бездомної півночі. Бездонне о.
У — музика шумів, вигукування жаху... Гук мідяних труб. Грубе по матерії своїй:
стук, бунт, тупо, круто, рупор...
Белькотання хвилі
чуємо в л, щось воложне, любовне — Ліана, Лілея. Переливне слово
"Люблю"...В самій природі л має певне розуміння, так само, як
паралельне р, що стоїть поруч. Стоїть разом — і протилежне. Два брати — отже,
один світлий, а другий темний. Р — скоре, мережане, грізне, спірне... Р — один
з тих віщих звуків, що беруть участь і в мовах різних народів, і в рокотах
всієї природи. Як з, с і ш чуємо і в людському мовленні, і в сичанні гадюки, і
в шепотінні листу, і в посвисті вітру, так і р є в нашому роті й горлі, є і в
гарчанні тигра, і в воркуванні горлинки, і в крюканні крука, і в рокотанні
бурхливих вод, і в гуркоті грому..."
·
Назвіть голосні звуки.
·
Продовжте текст, доповнивши роздумами про
літери е, и, і
2. Метод "Консонантизм"
За літерами на позначення приголосних встановіть
слова, вписавши пропущені літери на позначення голосних:
Крбртр, дрктр, пслнц,
свтлнн, чрнмрц, рзслдвнн, чрвнц,
3.
Творча робота
Цікавим видом роботи є складання тавтограм – речень (або навіть
текстів), у яких кожне слово починається на одну й ту ж літеру
Сипле, стеле сад
самотній
Сірийсмуток —
срібнийсніг,—
Сумно стогне
соннийструмінь,
Серце слуха
смертнийсміх...
Стихли струни,
стихли співи,
Срібніспіви
серенад,—
Срібностелятьсясніжинки
—
Спить самотній
сад.
(ВолодимирКобилянськиії)
...Казала кохана
— кохаю
Квітневихконвалій
красу,
Контрасти
кленового краю,
Казковукремінну
косу.
Край кременя
крякнула качка,
Криломколихнулась
коса.
Кохаю —
клянетьсякозачка,
Кохаю —
клянетьсякозак.
(Михайло Цибенко)
·
Спробуйте скласти
тавтограми з буквами, що позначають голосні звуки
Домашнє завдання.
Параграф 13 впр.89.
Комментариев нет:
Отправить комментарий