Укранська мова 10 –
Б клас на 08.09.2023
КУЛЬТУРА УСНОГО І
ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ
Мовна індивідуальність виділяє людину як
особистість, і чим яскравіша ця особистість, тим повніше вона відображає мовні
якості суспільства.
О. Потебня
Стереотип — те, що часто повторюється,
стало звичайним, загальноприйнятим і чого дотримуються, що наслідують у своїй
діяльності.
Належна культура мовлення — це свідчення
розвинутого інтелекту й високої загальної культури особистості. Одним із
завдань культури мовлення є подолання мовних стереотипів*: стереотипи мовлення
— це стереотипи мислення.
Культура мовлення має велике національне і
соціальне значення: вона забезпечує високий рівень мовного спілкування,
ефективне здійснення всіх функцій мови, ошляхетнює стосунки між людьми, сприяє
підвищенню загальної культури особистості та суспільства в цілому.
Культура мовлення — це система вимог,
регламентацій стосовно вживання мови в мовленнєвій діяльності (усній і
писемній).
Нормативність — це дотримання норм усного і писемного мовлення: правильне наголошування,
інтонування, слововживання, будова речень, тексту, стилістична відповідність.
Адекватність — це точність вираження думок, почуттів, волевиявлень засобами мови,
ясність, зрозумілість вислову для адресата. Добирати слова й будувати речення
треба так, щоб найточніше передати зміст висловлення.
Логічність і послідовність — це обґрунтований виклад думок за
законами логіки, у якому є внутрішня закономірність.
Доречність — це відповідність мовлення ситуації, урахування особливостей адресата
мовлення та обставин спілкування.
Виразність — це виражальні засоби звукового й художнього мовлення: художні засоби,
емоційно-оцінна лексика, логічний наголос, паузи, видозміни голосу, темп
мовлення, емоційна тональність тощо.
Багатство — це лексичне багатство мови й різноманітні способи вираження однієї й
тієї ж думки.
Естетичність мовлення — це реалізація естетичних уподобань мовця шляхом
використання оптимально дібраного темпу та звучності мовлення, уникнення
нагромадження приголосних, різноманітність синтаксичних конструкцій, доречність
цитат, тропів чи фігур.
Люд без мови — то глина
безлика,
Без'язика отара овець.
(В. Забаштанський)
Робота
з підручником впр.17 , 18, 19, 20(усно)
Шляхів до мовної досконалості безліч. Але
всі вони починаються з любові до рідної мови, з бажання майстерно володіти нею,
з відчуття власної відповідальності за рідну мову.
Домашнє завдання. Впр.26. Знайдіть помилки в
побудові словосполучень.
Віддавати перевагу, ні під яким виглядом,
опинитися в такому матеріальному положенні, нанести шкоду, розробити
міроприємства, заключити договір, на Крайньому Півночі, тяжка біль, з-за якоїсь
там премії, дуже жовтуватий, зовсім німий, трохи білюсінький, надзвичайно
злющий, забагато лагідний, сильно строкатий, дуже близенько, синювата жовтизна.
Комментариев нет:
Отправить комментарий