Українська література 10 – Б клас на 05.09.2023
Читання. Види читання художнього твору
Читання — один з
найважливіших видів мовної діяльності, тісно пов’язаний як з вимовою, так і з
розумінням мови. Також «читання» — це датність сприймати,
розуміти інформацію, яка записана (передана) тим або
іншим способом або відтворена технічними пристроями |
|
Читання вголос (або
голосне) |
Читання мовчазне (або читання про себе) |
Хорове читання « Ланцюжкове» читання
вибіркового тексту Читання в особах Художнє читання Коментоване читання Читання напам’ять |
Самостійне читання Переглядове (ознайомлювальне) |
Міні-дискусія «Особливості
читання в епоху цифрових технологій»
Тема для обговорення «чи потрібна книжка в
епоху цифрових технологій?»
Скористайтеся словничком
Буккросінг — хобі і
суспільний рух, який діє за принципом соцмереж і флешмобу: людина, яка
прочитала книжку, залишає її у місці (парк, кафе, потяг, станція метро,
бібліотека), у якому інша людина може цю книжку знайти і прочитати і, в свою
чергу, повторити цю ж дію. Спостереження за «мандрівкою» книги здійснюється
через спеціальні сторінки в мережі.
Електронна бібіліотека — розподілена
інформаційна система, що дозволяє зберігати і використовувати різнорідні
колекції електронних документів (текст, графіка, аудіо, відео та ін.) завдяки
глобальним мережам передачі даних в зручному, для кінцевого користувача,
вигляді.
Медійна грамотність — володіння
комп’ютером та іншими гаджетами.
Соціальні мережі — соціальна
структура, утворена індивідами або організаціями. Вона відображає розмаїті
зв’язки між ними через різноманітні соціальні взаємовідносини, починаючи з
випадкових знайомств і закінчуючи тісними родинними зв’язками.
Хмарні технології електронні сховища
даних в мережі Інтернет, які дозволяють зберігати, редагувати, а також
обмінюватися файлами.
Довідкова інформація
✵ Український учений, автор «Теорії комунікації»,
спеціаліст у галузі інформаційних технологій, доктор філологічних наук Георгій
Почепцов зазначає, що люди Інтернету не можуть читати більше 2 сторінок, а
відразу переключаються на щось інше.
Якщо простежити, які уміння, що необхідні
сучасній особистості, формуються під час вивчення літератури, то з’ясується:
поряд з вмінням знайти потрібну інформацію; виокремити смисли із прочитаного;
зіставити цю інформацію з вже отриманими знаннями; порівняти прочитане з
власними уявленнями про навколишню дійсність; зробити висновки щодо отриманих
нових відомостей; дати власну оцінку, вміти аргументувати свою позицію
конкретними прикладами важлива роль відводиться вмінню вести діалог і полілог
про прочитане з різними його суб’єктами (автором, твором, перекладачем, літературним
персонажем, іншими читачами). Саме на основі вищезазначених умінь вибудовується
власні судження читача. І спосіб читання сучасної людини (читання-сканування,
як його називають дослідники) змінюється на вдумливе читання-занурення в текст.
Запам’ятайте, люди, які читають, завжди
будуть керувати тими, хто дивиться телебачення.
Довідка.
Читання-сканування
Неможливість сконцентруватися представнику
«медійного покоління» під час читання тексту великого обсягу, як наголошують
різні дослідники, відбувається тому, що сучасна людина, яка звикла відшукувати
інформацію у мережі, почасти не читає тексти, вона їх сканує, зчитує різні
фрагменти, легко переходить від тексту до гіперсилок, інших матеріалів та
навпаки.
Таке читання-сканування інформації,
своєрідний веб-серфінг призводить до втрати вдумливого повільного читання.
Мабуть, сутність діалогічного читання
найбільш повно висловила сучасна російська письменниця і педагог, автор
популярної сьогодні повісті «Коли відпочивають янголи», Марина Аромштам, «метою
читання має бути особистісне сприйняття літературного тексту, що виявляється в
здатності висловитися про прочитане, «… але не в форматі «письменник —
геній/ворог народу/ наше все — відобразив прагнення народу/вузько-суб’єктивний
погляд», а в стилістиці «мені це підходить/не підходить», «мене це хвилює/не
хвилює», «мені від цього боляче/мені байдуже». Здається спрощення. Але воно
потребує чесності і навіть самовідданості. А наступний крок — уміння пояснити,
чому тобі від цього боляче чи цьому тебе це так сильно хвилює. Не те, що хотів
сказати письменник (письменник не завжди сам це розуміє, а іноді його бажання
сказати щось протирічить тому, що він дійсно сказав), а що я, конкретний читач,
зумів винести із висловленого».
Отже, йдеться про читання, яке формує
самостійність думки, уміння інтерпретувати (перекладати мовою власних понять і
вражень).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити матеріал уроку за допомогою
конспекту.
Комментариев нет:
Отправить комментарий